Pomiary, analizy i optymalizacja poziomu drgań

Pomiary i analiza spektrum drgań oraz wyważanie układów dynamicznych dla lotnictwa i przemysłu. Wykorzystywane urządzenia pomiarowe pozwalają na pomiary i optymalizację poziomu drgań przekładni, turbin, reduktorów wentylatorów, wiatraków, wirników, śmigieł, łożysk, kół zębatych, silników turbinowych i tłokowych, zespołów napędowych, kabin, samolotów, śmigłowców, dmuchaw, wentylatorów tuneli aerodynamicznych, symulatorów swobodnego spadania itp.

W wielu przypadkach możliwa jest minimalizacja drgań przez wyważenie lub regulację miejscowych tłumików drgań. Dzięki temu komfort użytkowania i czas niezawodnej eksploatacji rosną przy minimalizacji kosztów obsługi.

Silniki turbinowe, More STC

Pomiary spektrum drgań silników Pratt & Whitney Canada PT6A niezbędne przy obsłudze wg stanu –  przedłużaniu resursu silnika wg MORE STC.

Już ponad 2500 silników PT6A jest serwisowanych według programu pozwalającego wydłużyć resurs międzyremontowy nawet do 8000FH. Z programu korzystają z powodzeniem firmy w Polsce i na świecie. Oferujemy  pomiary i monitoring trendu drgań w ramach programu obsługi MORE STC. Każdy pomiar kończy się wygenerowaniem raportu wg wymagań firmy MORE.

Obsługa wg stanu technicznego z wykorzystaniem analizy widma drgań

Poziom wibracji rośnie wraz ze zużywaniem się komponentu. Zastosowanie monitoringu drgań pozwala na wczesną lokalizację i usunięcie usterki – zanim rozwinie się, uszkadzając inne elementy układu, co powoduje kosztowne awarie i przestoje. Nowoczesny system pomiarowy Micro VibII z wykorzystaniem aplikacji MicroBase Professional pozwala na identyfikację podzespołów układu, które są przyczyną drgań. Aplikacja ułatwia raportowanie, przesyłanie i archiwizację wyników pomiarów. JS Helicopters zapewnia wsparcie w zakresie metodologii pomiaru i interpretacji wyników.

Torowanie, wyważanie, obsługa śmigłowców
Torowanie i wyważanie śmigłowców wszystkich typów.

Lot helikopterem nie musi wiązać się ze znoszeniem uciążliwych wstrząsów, kiedy drgania przenoszone z podzespołów na kadłub są odczuwane przez pasażerów. W większości przypadków da się znacząco poprawić komfort lotu. Niższy poziom drgań skutkuje większą trwałością komponentów, co wprost przekłada się na koszty obsługi maszyny.

Usługi w ramach uprawnień do obsługi śmigłowców Part 66 lub we współpracy z organizacjami obsługowymi Part 145 / Part M  na śmigłowcach typu:

  • McDonnell Douglas MD 500 (Hughes)
    • modele: MD 369,  MD 500D/E , MD 520N, MD 530F.
  • Airbus (dawniej Eurocopter)
  • PZL Świdnik
    • modele: SW-4 „Puszczyk”, W-3 „Sokół”,
  • Enstrom Helicopter Corporation
    • modele: F-28, F-28A, F-28B, F-28C, F-28F Falcon, 280 Shark, 280C Shark, 280F,  280FX, TH180, 480, 480B, TH-28
  • Schweizer RSG
    • modele serii 300 (tłokowe), 333 (turbinowe)
  • Robinson Helicopter Corporation
    • modele R22, R44, R66
  • Hélicoptères Guimbal
    • modele Cabri G2, Alpha2
  • Bell Helicopters
    • modele serii 407
  • Leonardo Company (dawniej Agusta Westland)
    • AW 119

Na życzenie Klienta możliwość przygotowania obsługi i serwisu innych typów śmigłowców.

Wyważanie śmigieł samolotów

Wyważanie śmigieł to prosta czynność, która nie trwa długo a znacząco potrafi podnieść komfort podróżowania samolotem.

Podczas wyważania mierzy się poziom drgań generowanych przez pracujące śmigło. Zminimalizować drgania można za pomocą małych mas – podkładek wyważających mocowanych w wyznaczonych przez producenta miejscach – zgodnie z instrukcją obsługi śmigła. Pozwala to zniwelować nierównomierny rozkład masy układu wokół środka obrotu i zmniejszyć drgania generowane przez układ do możliwie najniższego poziomu. Starsze systemy do wyważania nie dają dokładnych pomiarów. Nowoczesny, cyfrowy system Micro VibII pozwala na precyzyjne odczyty i korekty poziomu drgań – co przekłada się na komfort podróżowania samolotem.